
Studio mixen is de term die wordt gegeven aan het geluidscontroleproces van het mixen van een orkest en een opname in de controlekamer.
Een ervaren sessiemixer zal een geluidscontrolelijst doornemen om zeker te zijn van een goede geluidskwaliteit, en zeer belangrijk een veiligheidscontrole.
Aan de hand van een lijst met geluidscontroles moet de technicus een grafiek voor hoge frequenties op het wandpaneel maken. Dit is een zwart-wit grafiek met de luidspreker- en microfoonnummers, de spreker en de zaal. Een live geluidstechnicus heeft een digitale omgekeerde ingang en een audiobegrenzer nodig.
De limiter wordt gebruikt in combinatie met de controlekamer monitor met een achtkanaals equalizer. De opname- of monitoring unit wordt ook gecontroleerd met de informatie van de zaal, om te zorgen voor communicatie tussen alles wat er in gaat en alles wat er uit komt. De console van de live geluidstechnicus zal het geluidsveld elimineren en zorgen voor een goed gebalanceerde weergave van het geluid.
De volgende stap is het mixen. Het mixen is niet zo gemakkelijk in de mengtafel als daarbuiten in de studio. Er is een clean room om in te mixen, wat meestal een klein kamertje is, niet een echte ruimte! De technici zijn constant de kamer aan het schrobben om er zeker van te zijn dat alles perfect is.
De artiesten worden constant getest op vocaal comfort en zorgen ervoor dat ze goed met zichzelf kunnen praten en ook dat de vocaal steeds de juiste hoeveelheid ruimte inneemt. Er zijn vele niveaus van vocale compressie, vocale training en een uitgebreide Classics bibliotheek waar de engineer uit kan kiezen.
Aan het eind van het mixproces moet de engineer weten hoe het geluid op de mastering machine moet klinken, dat is de equalizer unit die in de mastering stage gedupliceerd zal worden.
De masteringfase is nu de meest kritische fase van het mixproces omdat de masteringtechnicus nu moet repliceren wat het geluid gehoord heeft in duizenden mensen die hetzelfde spelen.
Dit is een huiveringwekkende gedachte. Feit is dat geluidstechnici het nooit echt voelen tot de dag dat ze beginnen met mixen. Het kan een beetje ontmoedigend zijn, zelfs beangstigend.
Maar het ding is het mixen van de geluidstechnici herinnert aan het gemakkelijker schema van dingen echt, omdat het moeilijkste deel was het overwinnen van de technische hindernissen van de eerste mix de dag af.
En in vergelijking met het mixen gedaan in de studio, de ingenieur heeft gekocht dezelfde apparatuur, dezelfde gadgets en apparatuur. Het verschil zit hem in de mengtafel en de tijd en ervaring die de mixer heeft opgedaan om de ‘Conclusie’ te bereiken die de opname moet hebben.
De mastering ingenieurs zijn nog steeds ingenieurs en die hebben een diep begrip van goed luisteren, ze beseffen dat de mixen geweldig moeten klinken omdat de auditieve referentiepunten zich verspreiden. Om altijd geluidskwaliteit te bereiken, moet u de volgende factoren in gedachten houden.
1)plaats de driver weg van het spoor
2)zorg ervoor dat het geluid gelijkmatig wordt verspreid, het gereproduceerde geluid moet vol en daverend zijn
3)zorg ervoor dat het geluid kwaliteit heeft, het geluid moet vol, sterk en long-speaking zijn
4)het geluid moet punch hebben-je wilt geen hard geluid, de track moet helder, gedetailleerd en zwaar van energie klinken zodat de luisteraars de hele show van muzikale kennis kunnen waarnemen.
5)de weg die het geluid aflegt: het geluid moet openbaring zijn, waar de klanken verschillen en waar ze samenkomen in de track
6)de instrumenten: het geluid moet voldoende met elkaar gemixt of op elkaar afgestemd zijn
En mijn laatste advies…
Probeer de volumes niet te veel op te voeren, een klein foutje kan met af en toe een klein beetje opvoeren al in de mix gevangen worden. Hoewel ik ooit een fout heb gemaakt tijdens een mix. Ze deden het alleen te snel en zijn hond kwam niet aanrennen.
Als je de lijst doorleest, begrijp je al snel wat het probleem was. Als je weet waar je moet mixen en je strikt houdt aan92 origami,990 wiskunde en andere basis of hogere wiskunde formules, zul je niet alleen professioneel kunnen mixen en klinken, maar het ook goed doen. Je zult geen fouten maken en een hoop rommel maken en onze luisterruimte/keukentafel verdrinken in een stinkende hoop frustratie en teleurstelling.
Ik hoop dat dit artikel je geholpen heeft. Je versterker heeft een enorme invloed op de noten en de zang en de mix zou vloeiender moeten zijn in plaats van te botsen bij elk nieuw song idee dat je in je hoofd haalt.
Veel succes, wees veilig, wees luid en geniet van iedereen die langskomt en laat je mengpaneel niet onbeheerd opladen omdat je niet het eerste ding over mixen wist!